Hurtigruten i omdømmetoppen

Det norske folk har talt: Hurtigruten har det beste omdømmet blant selskaper i Norge, nest etter Finn.no.  – En kjempeinspirasjon, sier konsernsjef Daniel Skjeldam i en pressemelding.

For andre år på rad seiler Hurtigruten inn i toppen på Apelands anerkjente omdømmeundersøkelse, RepTrak. Med 86 av 100 mulige poeng, får Hurtigruten en av de høyeste poengsummene som noensinne er oppnådd i undersøkelsen, bare slått med 0,4 poeng av Finn.no.

Takker gjester og ansatte

– Vi vil rette en stor takk til gjestene våre, og til befolkningen langs kysten. At tilliten til Hurtigruten øker fra i fjor, er et tydelig signal om at de som reiser med oss nå, for alvor merker resultatene av snuoperasjonen vi har gjennomført, sier konsernsjef Daniel Skjeldam. Teksten fortsetter under bildet.

Daniel Skjeldam, konsernsjef i Hurtigruten AS. Foto fra Hurtigruten AS.
Daniel Skjeldam, konsernsjef i Hurtigruten AS. Foto fra Hurtigruten AS.

Han mener at Hurtigrutens ansatte har æren for at årets omdømmeresultat er 2,5 poeng bedre enn det rekordhøye resultatet i fjorårets måling.

– Bevisste på profil

Administrerende direktør Ole Christian Apeland i kommunikasjonsbyrået Apeland, som står bak undersøkelsen, sammen med Reputation Institute, mener fellesnevneren for selskapene med best omdømme, er at de er svært bevisste på sin profil.

– De kommuniserer tydelig hva de er, og jobber med å levere på det. I tillegg ser vi at det er avgjørende å oppføre seg skikkelig, og at man får en smekk hvis folk ikke opplever at etikken er god, sier han til Dagens Næringsliv.

Skaper ringvirkninger

Hurtigruten har de siste årene satset hardt på fornyelse. Gjennom matkonseptet Norway’s Coastal Kitchen får de om lag 400.000 gjestene som hvert år reiser med Hurtigruten, servert kortreist lokalmat fra leverandører i områdene de reiser gjennom.

– Produkter og tjenester er det viktigste for folk, og Hurtigruten leverer varene. I tillegg oppfatter folk at Hurtigruten har god ledelse, sier Ole Christian Apeland.

Hurtigruten har brukt flere hundre millioner på oppgraderinger av skip, nye MS «Spitsbergen» ble satt i trafikk i fjor, og verdens mest miljøvennlige ekspedisjonsskip, MS «Roald Amundsen» og MS «Fridtjof Nansen», bygges nå ved Kleven Verft i Ulsteinvik.

En ny rapport fra Menon Economics viser at Hurtigruten nå bidrar til over 3000 arbeidsplasser, og verdiskaping for flere milliarder kroner hvert eneste år.

– Siden 1893 har Hurtigruten skapt ringvirkninger og vært en livsnerve langs norskekysten. For hele Hurtigruten-laget er resultatet av omdømmeundersøkelsen en kjempeinspirasjon i arbeidet med å levere enda bedre, og fortsette satsingen på miljøvennlige løsninger og fremtidens opplevelsesturisme, sier Skjeldam.
TOPP 10: Selskaper med best omdømme i Norge

  1. finn.no
  2. Hurtigruten
  3. Clas Ohlson
  4. Widerøe
  5. Komplett
  6. Kavli
  7. Tine
  8. Stormberg
  9. Kiwi
  10. IKEA

FAKTA: BEST OMDØMME I NORGE

For 14. år på rad har kommunikasjonsbyrået Apeland og Reputation Institute målt omdømmet til selskaper i Norge.

Listen over Norges 50 mest synlige virksomheter er basert på en nominering gjennomført av kommunikasjonsbyrået Apeland og Reputation Institute.

Et representativt utvalg nordmenn ble bedt om å åpent oppgi to virksomheter de mener har et godt omdømme og to virksomheter de mener har et dårlig omdømme. Deretter ble virksomhetene som ble nevnt flest ganger, uavhengig av om det var positivt eller negativt, listet opp. De 50 virksomhetene som ble nevnt flest ganger, er med i omdømmestudien.

Scoren regnes ut fra fire spørsmål om tillit, beundring, respekt og god følelse. I tillegg spørres det om oppfatning av produkter og tjenester, ledelse, økonomi, etikk, samfunnsansvar, arbeidsmiljø og innovasjon.

Studien ble gjennomført i januar, februar og mars, med totalt 9906 vurderinger. Antall respondenter per selskap er normalt 300, noen ganger færre eller flere.

Kilde: Apeland/RepTrak 2017/Dagens Næringsliv

Toppfoto: Hurtigruten i solnedgang. Fotograf: Anke Menge.